Fra Leipzig til Christiania – Romantisk musikk for blåsere


Hvem: Oslo Kammerakademi
Hvor: Akershus slottskirke
Når: 4. mars kl. 18.00
Anslått varighet: ca. 70 min
Dørene åpner kl. 17.30

Oslo Kammerakademi fyller Akershus slottskirke og spiller nydelige verker av Johan Svendsen og Carl Reinecke.

De to komponistene var (opprinnelig) nordiske og hadde sitt virke i Leipzig sent på 1800-tallet. De kjente hverandre som lærer og elev og var faktisk musikalske rivaler i den tyske byens musikkliv.

 
  • Kirkegata: Gå inn hovedporten til Akershus festning, over broa, forbi Karpedammen og opp allèen til Akershus slott.

    Myntgata: Gå inn fra Café Skansen og inn sotiporten i enden av Myntaga 2. Ta første til høyre på innsiden av festningen og opp allèen til Akershus slott.

    Slottskirken har sammen inngang som Akershus slott.

  • Konsertstart: 18:00
    Dørene åpner: 17:30
    Varighet: 70 min

    Ingen servering

    Ledsager: Gratis med billett (ledsager betaler kun billettavgift) Bevegelseshemmede: Ja Parkeringsmuligheter: Nei


Program

Carl Reimecke: Oktett i B-Dur, op. 216
Allegro moderato
Scherzo vivace
Adagio ma non troppo
Allegro molto e grazioso

Johan Svendsen: Symfoni nr. 2 i B-Dur, op. 15
Arrangert for blåsenonett av Trond Olaf Larsen
Allegro
Andante sostenuto
Intermezzo. Allegro giusto
Finale. Andante - Allegro con fuoco

 

Medvikrende


Annaleena Jämsä – fløyte
David Friedemann Strunck – obo og kunsterisk leder
Pierre Xhonneux – klarinett
Signe Sõmer – klarinett
Steinar Granmo Nilsen – wiener horn

 

Niklas Sebastian Grenvik – wiener horn
Alessandro Caprotti – fagott
Jon Halvor Lund – fagott
Fredrik Blikeng - kontrabass


  • Johan Svendsen er godt kjent som Norges fremste romantiske symfoniker. Da han studerte i Leipzig takket være økonomisk støtte fra kong Carl XV, var han elev av Carl Reinecke, som senere skrev veldig pene ord om Svendsen. Men det viser seg at Svendsen nesten aldri var til stede i Reineckes klasser! Svendsens 2. symfoni, skrevet mellom 1874 til 1876 da han bodde i Christiania, spilles her i et arrangement for blåsenonett av Trond Olav Larsen. Symfonien er proppfull av vakre melodier, og komponistens talent for orkestrering gjør at den kler godt å spilles i arrangement for blåsere.

    Carl Reinecke var født i Hamburg da den tilhørte Danmark, og også han fikk et stipend fra (den danske) kongen å studere i Leipzig. Etter en periode i København bosatte han seg i Paris, og så i Tyskland hvor han etter hvert returnerte til Leipzig. Der ble han ansatt som direktør for Gewandhaus-orkesterets konserter, og professor i komposisjon ved konservatoriet. Som komponist hadde han som viktige forbilder Mendelssohn og Schumann (heller enn Wagner, Brahms og Bruckner). Reinecke komponerer med en fyldig, fargerik og romantisk blåserklang, som tydelig kan høres i hans Oktett. Den ble skrevet i 1891-92, og ble urfremført i Gewandhaus i 1892 av musikere fra Gewandhaus-orkesteret.

  • Oslo Kammerakademi spiller kammermusikk for blåsere med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt, og det er Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck som er initiativtaker og kunstnerisk leder for ensemblet. Ensemblet har etablert seg som ledende i Europa med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner og gjeninvitasjoner til prestisjetunge festivaler som Rheingau Musik Festival, Schleswig-Holstein Musik Festival, «Summerwinds» Holzbläserfestival Münsterland, Glogerfestspillene, Fartein Valen-festivalen, Trondheim kammermusikkfestival, Stavanger Kammermusikfestival, Valdres Sommersymfoni m.fl.

    Oslo Kammerakademi bruker historiske messinginstrumenter i musikk fra barokken, klassisismen og romantikken. Dette bidrar til ensemblets autentiske klang og historisk orienterte framføringspraksis. Oslo Kammerakademi framfører også nyskrevet musikk for harmonibesetning. Ensemblet har helt siden debuten i 2009 hatt som ambisjon å favne hele bredden av litteratur for harmoniensemble – helt fra opprinnelsen i Wien på 1780-tallet til musikken fra vår egen tid. Ensemblet urfremførte Sultan Selim IIIs siste dager av Mert Karabey i 2011, den første venleiken av Magnar Åm i 2012, Retour á la Nature av Ketil Hvoslef i 2015, G8 av Trygve Brøske i 2016, The Silk Road av Gisle Kverndokk i 2017 og I Vesterled av Morten Gaathaug i 2019.