BAKGRUNNSARTIKKEL
-Det er fascinerende å prøve å gå inn i et menneske med et så rikt indre liv som det Kristin har. Da føler man seg litt praktisk og kjedelig i forhold.
Tekst og foto: Mette Amblie Haugland, innholdsprodusent
-Det er veldig sjeldent en får spille en rolle på teatret, om ikke fra vogge til grav så fra ungdom til godt voksen. Og alle de følelsene og opplevelsene hun skal gå igjennom er de store tingene i livet. Forelskelse, sorg, det er mange som dør i fra hun. Også kommer alle prøvelsene gjennom livet, alle skuffelsene og glede. Da er det veldig godt å ha Sigrid Undset sine bøker, for da står det jo alt hun tenker, hvorfor hun tenker som hun tenker og gjør som hun gjør. Så jeg kan finne svar på de fleste ting i bøkene. Og det er fascinerende å prøve å gå inn i et menneske med et så rikt indre liv, som det Kristin har. Da føler man seg litt praktisk og kjedelig i forhold.
Pianotonene danser rundt i øvingslokalene på Bårdar Akademiet. Prøvene til Kristin Lavransdatter er i full gang og Sigrid Undset sin store romanheltinne skal bringes til live. Herborg Kråkevik er klar for utfordringen.
Få kjenner Kristin så godt som henne, og i august skal hun synge seg gjennom seks forestillinger da den kritikerroste musikalen for første gang settes opp på Karpedammen scene på Akershus festning 20. - 25. august.
-Det gode med Sigrid Undset og Kristin Lavransdatter er at det virkelig blir lest. Jeg merker det med at jeg møter folk som sier de leser bøkene nå, og det gjør veldig inntrykk. Også er det ekstra hyggelig når menn leser disse bøkene.
KRISTIN OG ERLEND: Hans Marius Hoff Mittet inntar rollen som Herborg og Kristin sin Erlend også når musikalen settes opp på Karpedammen scene i august.
-Vi er på lag med eller mot elementene
I 2018 hadde musikalen av Svein Sturla Hungnes og Julian Berntzen sin urpremiere på Den National Scene i Bergen til fulle hus. Billettene fløy unna, og det var nærmest klagestorm fra Kristin-sultne bergensere som ikke fikk billetter. Nå tar den turen over fjellet og lander midt i hovedstaden, på selveste nationalarenaen.
Å sette opp et spel midt i Oslo sentrum er noe utradisjonelt, men desto mer spennende. Å spille et middelalderstykke på en middelalderborg er få forunt.
-Det er veldig kjekt for meg som ikke bor fast i Oslo, å få lov å være i Oslo i en lengre periode. Også er det veldig stas at vi har Akershus festning. Å spille i tidsriktige omgivelser er veldig inspirerende, samtidig er det veldig trygt å være inne, å være på et teater hvor man har alt man trenger og man har kontroll på en annen måte. Men, jeg tror det er enda hyggeligere for publikum å oppleve stykket ute. Da er vi i lag med eller mot elementene, så vi får håpe det går bra.
“Det er fascinerende å prøve å gå inn i et menneske med et så rikt indre liv som det Kristin har. Da føler man seg litt praktisk og kjedelig i forhold. ”
KLARE FOR KRISTIN: Herborg er igjen klar for å jobbe med Svein Sturla Hungnes og Hans Marius Hoff Mittet for Kristin Lavransdatter.
Også er det sånn som skuespiller at man må tørre å frigjøre seg og tenke at “nå velger jeg å gjøre det sånn, også får jeg bare håpe at det fungere.” Men heldigvis er en sjeldent helt alene. Jeg har gjort mange forestillinger hvor det bare er meg å en musiker, men det er veldig godt å være i lag med andre skuespillere også. å prøve å få det til å leve i lag med dem. Og nå har Svein og produsentene samlet veldig gode folk, ikke minst Hans Marius som er min viktigst medspiller. Så får vi håpe det våkner til liv.
Å jobbe med Svein Sturla
I registolen sitter Hungnes, som også har dramatisert romantrilogien for scene. I mange år spilte han hovedrollen og var kunstnerisk ansvarlig for Peer Gynt ved Gålåvatnet og selve stevnet. De senere årene har han hatt regien på sammen stykke på nettopp Karpedammen scene.
Herborg og Hungnes går langt tilbake.
-Jeg har jobbet med Svein i ganske mange år og jeg har veldig stor respekt for han. Han har en helt egen evne, han kjenner på seg hvor vi skal videre og hvor replikkene skal være. Han er selv en veldig god skuespiller, så jeg blir mest redd av å se han spille. Jeg så han fremføre teksten fra Peer Gynt i lag med Bergen filharmonien for noen år siden, og ble helt betatt av hvor god han var. Så jeg tror det viktigste jeg kan gjøre er å ta imot de rådene jeg får, og stole på at han ser hva som er rett.
SPESIALLAGET SCENE: Karpedammen scene har fått en helt ny scenefront med scene helt ned i dammen, i anledning Kristin Lavransdatter.